In mijn vorige boegbeeld blog heb ik verteld dat een sterke wens bestaat om van plannen naar implementatie te gaan. Daar wordt hard aan gewerkt in de drie verschillende TKI’s en Topsector breed. Welke goede proeftuinen leveren zowel aan maatschappelijke als economische uitdagingen een bijdrage? Een mooi voorbeeld is de vervanging van het onderzoeksschip Pelagia van het NIOZ. Het schip wordt zodanig gebouwd dat het een onderdeel is van het programma ‘zero-emission shipping’. Deze onderzoekslijn wordt steeds belangrijker in het kader van energie transitie. De emissies vanuit de scheepvaart en luchtvaart zijn immers groot, maar niet in de klimaatakkoorden van Parijs opgenomen. Zero-emission shipping is onderdeel van belangrijke model- en prototype onderzoeksprogramma’s bij MARIN en Deltares.
Structurele middelen
Tijdens de onderhandelingen van het regeerakkoord werd veel gesproken over het budget van de TO2 instituten. Onze nationale kennispositie is erg belangrijk voor de toekomst van innovaties. Goed nieuws daarvan is dat extra middelen voor o.a. Deltares en MARIN voor dit jaar zijn gerealiseerd. Het structurele niveau moet de komende jaren echter verder omhoog. Dit om aan internationale maatstaven voor toegepast onderzoek te kunnen voldoen. Ook voor Wetsus vindt er nu intensief overleg plaats met alle stakeholders. Dit om de programmering van het publiek privaat georiënteerd fundamenteel onderzoek op nationaal niveau te borgen.
Voorbeeld project
Een mooi initiatief draagt de naam Digishape. Digishape is een samenwerkingsverband zoals Topsector Water & Maritiem en het lijkt qua aanpak op EcoShape. Het is een joint effort om het mariene datamanagement op te schalen. Nieuwe ontwikkelingen implementeren in bestaande toepassingen. Data, informatie en modellen koppelbaar maken en beter toegankelijk. Hiermee kunnen we de toekomstige uitdagingen voor onze Delta, kust en zee beter het hoofd bieden.
Sport als platform
Het is vaak moeilijk om het belang van goed (toegepast) onderzoek onder de aandacht te brengen bij het publiek en de politiek. Wanneer kennis en innovatie aan sport gekoppeld worden, is het een compleet ander verhaal. Dit heb ik vaak genoeg bij TNO gemerkt. Legio berichten over de kleding van voetballers met sensoren of over het slimme zwembad in Eindhoven voor de training van de olympische zwemmers of het onderzoek naar luchtweerstand voor wielrenners in windtunnels. Zo ook krijgen de modellen van Deltares en MARIN voor de Volvo Ocean Race, om de performance van boten en zeilers te verbeteren, krijgen veel media aandacht. Deze zijn ontwikkeld met steun van veel private en publieke partners. Door terugkoppeling vanuit de zeilpraktijk tijdens de race kunnen de modellen worden verbeterd en worden hergebruikt voor maatschappelijke thema’s zoals de functie van de oceanen bij klimaatverandering, inzicht in de plaatsen waar plastic afval zich verzamelt en de eerder genoemde onderzoekslijn zero-emission shipping.
Epische weken
Komende weken gebeurt er weer volop. Graag zou ik u tegen komen in Utrecht tijdens de Coalitiebijeenkomst van het Kernteam Internationaal in samenwerking met een aantal andere Topsectoren. Mocht u daar niet aanwezig zijn dan wellicht tijdens de Ocean Summit – Future of the Oceans – in Den Haag op 28 en 29 juni. De stad, het epicentrum van de watersport wordt die gehele week ondergedompeld in activiteiten rond de Volvo Ocean Race. En U zult zien dat daarbij genoeg innovaties en kennismodellen getest worden!
Sportieve groeten vanaf het water,
Hans Huis in ’t Veld