Scheepsbouwer Damen Shipyards Group komt met een elektrisch schip dat gebruikt kan worden voor reparaties aan offshore windmolens. Interessant detail: het schip kan via een kabel opgeladen worden aan windturbines op zee, vergelijkbaar met een auto aan een laadpaal. Met het nieuwe model wordt onderhoud aan offshore windparken duurzamer.
Na een onderzoeksperiode van drie jaar presenteerde Damen deze week een nieuw soort schip in zijn vloot. Een 70 meter lange, volledig elektrische Service Operations Vessel (SOV) moet de nieuwe aanwinst worden voor bedrijven die verantwoordelijk zijn voor het onderhoud van offshore windmolens.
Opladen via de loopbrug
Voor de ontwikkeling van het oplaadsysteem werkte Damen samen met het Britse MJR Power & Automation. Dit bedrijf bouwde al eerder een offshore oplaadstation voor vrachtschepen. Voor de SOV van Damen benut MJR de functie van de loopbrug waarmee de bemanning van en op het schip komt. Deze brug wordt vanuit de stuurhut bediend. Laden en aansluiten gaat volledig via een bedieningspaneel. De bemanning hoeft dus niet met de hand een stekker in een stopcontact te steken.
Grote schepen
MJR heeft een 4 megawatt lader ontwikkeld passend bij schepen ter grootte van 70 meter. Volgens Damen kan hun SOV binnen ‘enkele uren’ volgeladen worden aan een standaard offshore windmolen. MJR zegt ook een lader van 8 megawatt te willen maken voor grotere schepen tot 90 meter.
Schaarse grondstoffen
De SOV van Damen heeft een batterij van 15 megawattuur die voldoende moet zijn voor een hele dag werk op zee. Uit duurzaamheidsoverwegingen koos Damen voor een lithium-fosfaatbatterij in plaats van een lithiumbatterij met nikkel, mangaan en kobalt. Deze laatste grondstoffen zijn schaars en worden vaak gewonnen onder erbarmelijke arbeidsomstandigheden met schadelijke gevolgen voor het milieu.
Eerste klanten
Nu Damen het schip kan bouwen, is het zaak voor de scheepsbouwer om de eerste klanten te vinden die hun emissies, maar ook hun operationele kosten willen verlagen. Naar eigen zeggen verdienen kopers het schip binnen 5 tot 15 jaar terug, afhankelijk van verschillende scenario’s.
“De productlancering van de SOV 7017 E laat zien dat de technologie klaar is om offshore-activiteiten volledig elektrisch te maken”, zegt Mark Couwenberg, productmanager van SOV’s Damen. “De verlaging van de OPEX (operationele kosten, red.) dankzij het gebruik van energie van windparken, laat zien dat er een businesscase is. Wij kunnen dit niet alleen. Er is samenwerking in de hele keten nodig, waarbij scheepsbouwer, scheepsexploitant en ontwikkelaar van windparken elkaar vinden. Samen kunnen we offshore energieproductie duurzamer maken.”
Bron: ChangeInc