Nederland – en daarmee het nieuwe kabinet – staat de komende jaren voor een aantal grote maatschappelijke uitdagingen rondom energie, voeding, water, duurzaamheid en gezondheid. Deze transities zullen een enorme impact hebben op de structuur en het verdienvermogen van onze economie. De gezamenlijke boegbeelden van de Topsectoren hebben het nieuwe kabinet in oprichting de ambitie meegegeven dat Nederland voorop loopt in deze transities.
Nederland heeft hiervoor een uitstekende uitgangspositie. We hebben een rijke mix aan innovatieve bedrijven, groot en klein, sterke regio’s en excellente kennisinstellingen. Bovendien onderscheiden we ons door de manier waarop ondernemers, onderzoekers en de overheid samenwerken. Deze onderscheidende positie kunnen we verder versterken door een gezamenlijke inzet en investeringen in onderzoek en innovatie door bedrijven, onderzoekers en overheid daar waar Nederland echt het verschil kan maken.
Maatschappelijke thema’s in het werkveld
De vernieuwde innovatie agenda van Topsector Water zal gebruikt worden als landelijke aanzet voor de maatschappelijke thema’s ‘klimaat en water’. Samen met Topsector Chemie hebben we een rol om het thema ‘circulaire economie’ inhoudelijk op meerdere agenda’s te krijgen. Dit betekent dat wij als Topsector deze thema’s ‘beheren’. Een intensieve samenwerking met vele andere topsectoren is noodzakelijk. Zo is ons volgende CEO-DG diner samen met Topsector Energie. Het Energie eiland op de Noordzee wordt als voorbeeldproject besproken.
Samen met Topsector Logistiek hebben we, met name voor de Maritieme sector, een actielijst gemaakt met de DG’s Bereikbaarheid & Water van het ministerie van I&M. Onze nieuwe innovatie agenda wordt beter afgestemd op de agenda’s van de verschillende ministeries. Daar waar vorige jaren onduidelijkheid heerste over diverse programma richtingen, is nu wederom een slag gemaakt om effectiever binnen de Gouden Driehoek samen te werken.
Benaming
Een nieuw kabinet betekent meestal ook nieuwe benamingen. Het voorstel is gedaan om ons in het vervolg ‘Topsector Water en Maritiem’ te noemen. Het geeft meer duidelijkheid over de breedte van onze sector. Binnen het Kernteam Export & Promotie is ook een stemmingsronde gaande om voortaan Kernteam Internationaal te heten.
Innovaties in de haven van Scheveningen
Het laatste Topteam overleg met de Kernteamvoorzitters vond plaats bij Rederij van der Zwan in Scheveningen. Het was opvallend hoe de rederij met selectieve visvangstmethoden bezig is om bijvangst te verminderen en een lagere CO2-footprint te hebben. Dit doen zij mede op basis van net innovaties en akoestisch onderzoek. Door Wethouder Klein zijn we geïnformeerd over de vele innovatieve bedrijven en projecten rondom de haven, zoals de zeeboerderij, het opvangen van plastic uit de zee, energiewinning en in de watersport sector. Vele praktische oplossingen op de raakvlakken van voedsel, water en maritiem.
Strategie bepalen
Het is verheugend dat zowel het Kernteam Export&Promotie als het Kernteam Human Capital een nieuwe strategie voor de komende periode ontwikkelen, waarbij een breed draagvlak wordt gecreëerd. Om knappe koppen en gouden handjes in de watersector te vinden, opleiden en behouden zijn een viertal strategische punten uitgewerkt. Te weten: Onderwijs en Innovatie, Een Leven Lang Leren, Imago en Instroom en als vierde pijler Internationalisering. De internationaliseringsstrategie heeft nog een laatste klap nodig om te publiceren. De sessies om tot een gezamenlijk besluit te komen, hebben een aantal mooie discussies opgeleverd. Met name de wijze waarop samengewerkt kan worden opdat er voor meerdere op een laagdrempelige manier voordeel uit gehaald kan worden, voerde de boventoon. Hou de website en onze social media kanalen in de gaten, om op de hoogte te blijven.
Een innovatieve dag!
Hans Huis in ‘t Veld