De geroemde no-nonsense mentaliteit van Thecla Bodewes sprankelt door in haar antwoorden over hoe zij de Topsector wil gaan leiden. Per 1 april zal zakenvrouw van het jaar in 2011 en havenondernemer van het jaar 2019 Port of Zwolle de scepter zwaaien. Vanaf de start van het Topsectorenbeleid is Thecla betrokken geweest als vraagbaak, maar ook als voorzitter van het Kernteam Human Capital. Ze blikt in dit interview terug en een klein beetje vooruit en analyseert daar waar het nodig is.
Het Nederlandse DNA
“Er is afgelopen tijd ontzettend veel gebeurd binnen Topsector Water & Maritiem en daar ben ik ontzettend blij mee. Er is een solide basis gelegd en die mag ik nu verder uitrollen. Het voelt alsof ik nu mag gaan oogsten. Het is fijn om te constateren dat Topsector Water & Maritiem bemenst wordt door een sterk team vanuit de drie deelgebieden”, aldus Thecla. “Gelukkig is mijn voorgangster Annemieke Nijhof niet van het toneel verdwenen en mag ik haar kennis omtrent watertechnologie blijven gebruiken.” Thecla ziet een duidelijk verschil tussen de oorsprong van het beleid en nu. Alhoewel het beleid gevormd werd ten tijde van een crisis om Nederland uit het e financieel slop te trekken, en we hier in corona-tijd weer in lijken te verzanden, is de inhoud van het beleid aanzienlijk veranderd. “Wat ik zie, is dat het MKB sinds het begin een belangrijke aansluiting heeft gemaakt . Het maakt niet uit dat je als bedrijf klein bent, juist door meer samen te werken kan ook een klein bedrijf internationaal gaan. Toen ik begon met de Human Capital Agenda werd produceren in eigen land ook heel belangrijk. Niet alleen onze kennis, maar ook onze producten, schepen of systemen vanuit watertechnologie zijn belangrijk. Het zijn onderwerpen waar we goed in zijn. Het zit in ons DNA. Wij Hollanders weten dat we overal oplossingen voor hebben. Wij weten dat wij heel goed cross sectoraal kunnen werken en zaken sneller in gang kunnen zetten. Je ziet nu veel meer samenwerking met andere sectoren en continu de vraag: Hoe kunnen we nu slimmer zijn door meer samen te werken?”
Complimenten voor de inzet
“Daarnaast hebben we grote stappen gezet ten aanzien van innovaties. En dan bedoel ik vooral om deze sneller en beter naar de markt brengen. Daarvoor wil ik echt mijn complimenten geven aan meerdere partijen, zowel aan de publieke als de private kant. Allerlei instellingen, zoals ook VNO-NCW, MKB Nederland, RVO en meer, hebben hier een steentje aan bijgedragen. Het heeft ons innovatievermogen echt een boost gegeven. Dus nu de volgende stap: Hoe kunnen we de BV Nederland verder buitenlandse bekendheid geven?”
Horizon verbreden
“Laten we samenwerken met onze deelsectoren en laten we kwaliteit in Nederland blijven ontwikkelen, zoals wij nu op de werf brandstofcellen voor waterstof bekijken. Als je de innovaties wilt blijven volgen, en verder wilt verfijnen, dan moet je deze -bij wijze van spreken- zelf in de achtertuin in productie hebben en niet ergens ver weg. Water is een oer-Hollandse sector met een grote historische waarde. Wij genieten dan ook veel aanzien in het buitenland. Onze expertise wordt breed uitgemeten en mensen zijn blij om met Nederlandse watergerelateerde producten te werken. Uit eigen ervaring weet ik dat, wanneer je hard en slim werkt, je je horizon kan verbreden.”
Bekijk hier het gehele interview:
Bronvermelding header foto: Kees Hummel.