Vanmiddag is de dag van het Politieke café: de verdien- en innovatiekracht van Nederland. Dit wordt georganiseerd door de gezamenlijke Topsectoren. Het is de bedoeling om ons blik op de toekomst te richten en te leren van onze ervaringen van afgelopen 6 jaar topsectorenbeleid. Je kunt het online volgen via #innovatiekracht en @NL_innovatie.
Meer privaat dan publiek
Het beleid, met de intensieve publiek – private samenwerking, heeft in elk geval geleid tot een toename van de private investeringen in Research en Development (R&D). Voor heel Nederland is de zogenaamde R&D quote gegroeid tot boven de 2 % van ons BNP. In het lopende innovatiecontract van Topsector Water is de private bijdrage aan onze onderzoekagenda zelfs hoger dan de publieke bijdrage. De Nationale Wetenschap Agenda (NWA) met onder andere de Blauwe Route geeft een mooie basis voor de nieuwe innovatie agenda 2018- 2021 en het innovatiecontract voor 2018- 2019. Deze kunnen een mooi aanbod aan het nieuwe kabinet vormen. Het combineren van maatschappelijke uitdagingen en versterken van onze concurrentiekracht kan een gedegen basis zijn om in de top landen te blijven in de toekomst. Maatschappelijke uitdagingen welke aansluiten bij de EU thema’s van Horizon 2020 gecombineerd met sterke sleuteltechnologieën vraagt om intensieve samenwerking tussen Topsectoren. Dit op thema’s zoals energietransitie, voedselzekerheid, klimaatverandering, gezondheid en veiligheid. Onze onderscheidende kennis van Watertechnologie (bijvoorbeeld Nereda), Deltatechnologie (bijvoorbeeld Building with Nature) en Maritiem (bijvoorbeeld Offshore Wind) dragen al bij aan deze thema’s.
UN SDG
Tijdens de laatste topteam bijeenkomst discussieerden we onder andere over de SDG’s (UN Sustainable Development Goals). De kennis van de kennisinstellingen, bedrijven en overheid binnen Topsector Water blijkt relevant en onderscheidend te zijn om aan minimaal 9 van de 17 SDG’s een wezenlijke bijdrage te leveren. Laten we als Nederland op een aantal van deze thema’s actief een leidende positie nemen, zoals klimaatverandering, energietransitie, water en voedselzekerheid en duurzame ontwikkeling. Daarbij moet onder andere gedacht worden aan actieve “launching customers”. Strategische (overheids-) investeringen moeten naar voren worden gehaald om innovatie op deze thema’s te versnellen. Een ambitieus demonstratieproject dat breed gedragen wordt binnen de gouden driehoek kan een belangrijk visitekaartje voor de BV Nederland zijn. Al met al wordt 2017 een uitdagend jaar met veel ambities.
Groet,
Hans Huis in ‘t Veld