MAN Rollo leverde in april dit jaar twee motoren voor de hybride patrouilleboot, de RPA 8, die in opdracht van het Havenbedrijf Rotterdam door Scheepswerf Kooiman wordt gebouwd. Maarten Kooiman: ‘Vanaf september zal de RPA 8 operationeel zijn in de haven van Rotterdam. Wij verwachten dat dit schip de nieuwe standaard wordt voor patrouilleboten op de binnen- en kustwateren.’
Het Havenbedrijf Rotterdam heeft bij de aanbesteding van het inspectievaartuig een aantal uitgangspunten gedefinieerd zoals de kosten over de gehele levensduur, het reduceren van de uitstoot en het minimaliseren van de golfopwekking. Ook is bepaald dat de innovatieve patrouilleboot wordt uitgerust met een hybride voorstuwingsinstallatie waarmee zowel dieselelektrisch als dieseldirect gevaren kan worden; dieselelektrisch op één van de motoren tot een snelheid van 25 km/u en dieseldirect op beide hoofdmotoren bij snelheden tussen 25 km/u en 35 km/u. Door deze juiste belasting van de motoren vaart de RPA 8 met een efficiëntere verbranding en reduceert daardoor het brandstofverbruik en de uitstoot. Tevens wordt door middel van een nabehandelingsinstallatie de uitstoot van schadelijke stoffen verder beperkt. Door de warmteterugwinning via het koelwatersysteem van de motoren wordt bovendien het dekhuis verwarmd.
Speciaal rompontwerp
‘Bij deze aanbesteding wilden wij vooral laten zien dat brandstof bespaard kan worden door een goed afgestemde combinatie van diesel- en elektrisch vermogen,’ zegt Maarten Kooiman, Hoofd van het Ontwerpbureau bij Kooiman Engineering. Tevens werkt Scheepswerf Kooiman samen met de Van Oossanen groep, die speciaal voor de RPA 8 een romp heeft ontworpen. De romp is een combinatie van twee gepatenteerde uitvindingen: de Fast Displacement Hull Form en de Hull Vane. Hiermee worden én de golfopwekking geminimaliseerd én de weerstand van het schip op topsnelheid met 20% verlaagd. Voor het behalen van de gewenste topsnelheid (35km/u) is nu in totaal 736 kW toereikend. Maarten Kooiman: ‘Hierdoor kunnen wij kleinere hoofdmotoren installeren. MAN Rollo bleek na een oriëntatie bij verschillende motorenleveranciers, motoren te kunnen leveren in de vermogensrange die wij wensen en met lage levensduurkosten.’
Juiste motoren
Het Havenbedrijf Rotterdam streeft naar een duurzame haven. ‘Onze motoren sluiten hier op aan,’ zegt Karel Schuurman, Sales Manager bij MAN Rollo. ‘De motoren zijn zeer modern met de laatste common rail brandstof inspuittechnologie, waardoor ze een laag brandstofverbruik hebben en minder CO2 en NOx uitstoten dan de huidige wereldwijde emissienormen voorschrijven.’ Een groot pluspunt omdat de patrouilleboot gaat varen in een druk stedelijk gebied met veel verkeer op het water. Voor de voortstuwing van deze innovatieve patrouilleboot levert MAN Rollo twee MAN D2676LE424 motoren. Karel Schuurman: ‘De motoren uit deze heavy duty range passen met een vermogen van elk 382 kW@1800 rpm qua afmetingen en gewicht het beste bij de RPA 8.’
Bron: Haventransport