Het ‘Optiwise’-project is gelanceerd met budget uit het Europese Horizon fonds. Dit project heeft als doel het ontwerp en de controle van commerciële schepen voortgestuwd door wind holistisch te verbeteren. Nautisch onderzoeksbureau MARIN heeft, samen met het hieronder beschreven consortium, met succes het project Optiwise geïnitieerd. Dit is een door de EU gefinancierd onderzoeks- en innovatieproject dat gericht is op het verbeteren en demonstreren van energiebesparing met windvoortstuwing en hydrodynamische verbeteringen in de voortstuwing.
Doelstellingen
De EU-call vroeg om oplossingen voor energiebesparing van minimaal 10% voor enkelvoudige maatregelen en 20% voor gecombineerde maatregelen. In reactie daarop formuleerde het Optiwise-consortium de volgende ambitie: ‘Onze algemene ambitie is om holistische ontwerp- en controlemethoden te ontwikkelen en toe te passen voor baanbrekende nieuwe scheepsconcepten die gebruik maken van windvoortstuwing, rekening houdend met realistische operationele scenario’s. Met deze methoden verwachten we een gemiddelde energiebesparing tussen 30% en 50% te realiseren in vergelijking met vergelijkbare conventionele schepen, terwijl de operationele haalbaarheid in een realistisch windklimaat wordt gewaarborgd.’
Energiebesparing door maximalisatie windvoortstuwingstechnologieën
“We zijn ons bewust van de enorme uitdaging waarmee de maritieme industrie wordt geconfronteerd om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen volgens de IMO-ambitie,” zegt Konstantinos Papoutsis van Euronav NV, “en de geleidelijk ingevoerde regelgeving om deze inspanning te bevorderen. Emissievrije brandstoffen worden als de belangrijkste oplossing beschouwd. Een voldoende en betaalbaar aanbod van dergelijke brandstoffen is voor de nabije toekomst echter zeer onzeker, waardoor energiebesparing aan boord naar verwachting steeds belangrijker zal worden, zowel ecologisch als economisch. We verwachten dat de kennis die door dergelijke R&D-inspanningen is opgebouwd, ten goede zal komen aan de watergedragen industrie in haar decarbonisatiereis.”
Rogier Eggers, Projectmanager bij MARIN legt de uitdaging verder uit. “Er is vruchtbare en veelbelovende vooruitgang geboekt met de introductie van nieuwe apparaten op de markt, met zo’n 15+ schepen die commercieel varen met windvoortstuwing in de wereldvloot. Windvoortstuwing wordt tot nu toe meestal toegepast zonder het algehele ontwerp en de operaties van het schip te herzien. Waar dat past binnen een ‘business as usual’-scenario, beperkt het wel de haalbare besparingen. Met Optiwise bouwen we voort op R&D die al in ontwikkeling is bij de consortiumpartners in de afgelopen jaren en herdenken we het ontwerpproces en het energiebeheer van schepen met windvoortstuwing, terwijl we er nog steeds voor zorgen dat deze schepen voldoen aan de gemeenschappelijke operationele en regelgevende vereisten. We verwachten daardoor veel hogere besparingen mogelijk te maken en te laten zien dan wat je terug ziet in de huidige markttoepassingen”.
Een voorbeeld is te zien op deze video: