Een flinke instroom van jongeren met een maritieme of technische opleiding is noodzakelijk om de continuïteit van de Nederlandse maritieme sector te waarborgen. Het is van het grootste belang dat scholieren hun weg naar de sector weten te vinden en na de middelbare school kiezen voor een maritieme vervolgopleiding. De NISS-profielwerkstukkenwedstrijd daagt daarom scholieren uit om die maritieme wereld te verkennen.
Geldprijs voor winnende teams
In de bovenbouw maken havo en vwo scholieren een profielwerkstuk. Het profielwerkstuk is een praktisch onderzoek voor leerlingen in de examenklassen en vormt een belangrijk onderdeel van het eindexamen. Een mooie gelegenheid voor scholieren om in een uitdagend maritiem thema te duiken en die sector beter te leren kennen.
NISS, het Nationaal Instituut voor de Scheepvaart en Scheepsbouw, wil scholieren inspireren om aan de slag te gaan met een maritiem vraagstuk voor hun profielwerkstuk. Scholieren die de uitdaging aangaan kunnen kiezen uit een onderwerp binnen de vier thema’s: Slim & veilig varen, Winnen op zee, Effectieve infrastructuur en Schone schepen. Winnende teams verdienen een geldprijs van € 1.000 (3e prijs), € 2.000 (2e prijs) en € 3.000 (1e prijs).
Deelnemende scholieren kunnen met hun inhoudelijke vragen over hun profielwerkstuk tussentijds terecht bij studenten maritieme techniek aan de Technische Universiteit Delft.
Inzendingen worden beoordeeld door een onafhankelijke, vakkundige jury.
Meer informatie
Voor meer informatie over de wedstrijd kijk op www.profielwerkstukkenwedstrijd.nl. Aanmelden kan t/m september 2018. Leerlingen die momenteel hun profielwerkstuk maken over een maritiem onderwerp kunnen zich nog aanmelden tot 30 maart 2018.
Over het NISS
Het NISS geeft financiële steun aan maritieme projecten variërend van technische innovaties, maritieme boeken, tentoonstellingen of de restauratie van historische vaartuigen. Na organisatie van de eerste twee profielwerkstukkenwedstrijden in 2016 en 2017, wordt de wedstrijd ook aankomend schooljaar georganiseerd.
Bron: NISS