Op de Noordzee werd onlangs een autonoom varend schip getest. Het manoeuvreerde zonder bemanning en zonder aansturing van buitenaf. De proef was ook voor beleidsmakers en juristen interessant. “Het experiment leert ons wat autonome scheepvaart gaat betekenen voor de maritieme regelgeving,” zegt Leon van der Meij van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Autonoom varen betekent dat een schip zonder menselijke interventie – en zonder aansturing van buitenaf- zelfstandig vaart. De toepassingsmogelijkheden lijken legio. Denk aan shortsea shipping of shuttle services: kleine schepen voor de kust. Of aan surveyschepen die monitoringstaken uitvoeren. Of aan mijnenvegers.
Voor het zover is, zijn er praktische projecten nodig om vast te stellen hoe ver de techniek daadwerkelijk is. En vervolgens om de verschillende soorten ontwikkelde kennis te kunnen integreren. Om die reden werden er in maart 2019 voor de kust bij Den Helder experimenten uitgevoerd met autonoom varen.
Autonomous Shipping
De proeven maken deel uit van het Joint Industry Project (JIP) Autonomous Shipping, een twee jaar durend onderzoeks- en innovatieproject dat startte in 2017. Daarbij is een breed consortium van partijen betrokken: bedrijven, kennisinstellingen en overheden.
Beleidsmedewerker Nautische Zaken Leon van der Meij van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, participeerde samen met zijn collega’s van de Kustwacht en Rijkswaterstaat in de proef. Dit om mee te denken over de veilige uitvoering van het project. Maar Van der Meij’s betrokkenheid bij het thema gaat verder dan dat. “Het Rijk zorgt voor regelgeving die de veiligheid op zee moet waarborgen. Het gaat onder andere over regels voor de bemanning aan boord, voor de kapitein en voor de administratie. De proef op de Noordzee is interessant, want bij geheel autonoom varen is er geen bemanning meer aan boord. Voor ons is het de vraag hoe we daar bij het maken van beleid en in de toekomstige regelgeving op kunnen anticiperen? De proef moet ons daarbij helpen.”
Trainen van kunstmatige intelligentie
Het draait allemaal om SeaZip3, een klein schip dat gemaakt is voor onderhoud aan windparken op zee. Het vaartuig was voor de proef uitgerust met intelligente aansturing. Hoe merk je dat? Van der Meij “Op de brug was een computersysteem gekoppeld aan het roer en aan de motorbediening. Alles werkte volledig automatisch. Tijdens de proef was er wel een schipper aan boord die – in geval van nood- het roer kon overnemen. Dat bleek niet nodig.”
Het computersysteem aan boord van SeaZip3 werkt met kunstmatige intelligentie (A.I.). Op basis van heel veel voorbeelden kan het systeem zelf patronen gaan herkennen, en die gebruiken voor het inschatten van nieuwe situaties. Maar daartoe moet het systeem eerst wel genoeg voorbeeldsituaties aangeboden krijgen om van te leren. Dat gebeurde eerder al in Göteborg en nu dus op de Noordzee.
[arve url=”https://www.youtube.com/embed/4wBcIuqMIS0″ /]
Bron: Nederland Maritiem Land