Innovatie kan soms verbluffend klassiek zijn. Een scheprad dat een schoepenrad aandrijft, meer is feitelijk niet nodig om plastic uit de Nederlandse waterwegen te filteren. Dat althans, is de theorie achter het apparaat van het jonge bedrijf Noria van Rinze de Vries en Arnoud van der Vaart. Afgelopen week probeerden zij de vinding in opdracht van de provincie Zuid-Holland uit bij de Alphense hefbrug.
Voorkomen beter dan genezen
Van der Vaart: ,,De aanpak heeft drie fasen. Eerst bepalen we de locaties waar het meeste afval ligt. Dat blijkt in de bochten te zijn. Vervolgens halen we het plastic eruit en de derde fase is dat we van het plastic nieuwe producten willen maken. Het liefst vuilnisbakken die dan op strategische plekken langs het water worden geplaatst. Want beter dan het afval eruit halen is te voorkomen dat het in het water komt.’’
Het systeem werkt al, blijkt in de praktijk. De Vries: ,,Bij de spoorbrug in Gouda hebben we in een week tijd 150 stuks plastic uit het water gehaald. We zien wel dat er verbeteringen mogelijk zijn. De opstaande rand van schepvlakken moet hoger zodat er minder plastic vanaf valt. De container die het vuil verzamelt kan dieper en moet van boven dicht om te voorkomen dat het plastic er bij harde wind weer uit waait. Verder experimenteren we met de grootte van de mazen in de scheppen. Kleinere mazen halen ook de kleinste stukjes plastic eruit, maar het kost dan wel meer energie vanwege de weerstand van het water.’’
Klimaat neutraal
Noria wil juist zo weinig mogelijk energie gebruiken. Voor de test werd nog gebruikt gemaakt van een elektro-motor, maar er wordt gewerkt aan methode om het systeem aan te laten drijven door de stroming in het water. Het systeem wordt in de Gouwe getest omdat de provincie samen met bierbrouwer Heineken werkt aan een groene corridor voor het transport van bier van de brouwerij in Zoeterwoude naar de Rotterdamse haven; een van de eerste klimaatneutrale routes van Europa. Meer informatie over het bedrijf en haar systeem is te vinden op de website.
Bron: AD, Leidsch Dagblad